maandag 21 april 2008

Guantanamera

Eén van de meest bekende liedjes uit Cuba, dat iedereen wel kan meezingen, maar wat betekent het?

Guantanamera: Meisje uit Guantánamo


Yo soy un hombre sincero
Ik ben een integere man
De donde crece la palma
van de plaats waar de palmbomen groeien
Y antes de morirme quiero
En voor ik dood ga
Echar mis versos del alma
wil ik de verzen van mijn ziel delen
Guantanamera, guajira, Guantanamera

Mi verso es de un verde claro
Mijn vers is lichtgroen
Y de un carmín encendido
en diep rood
Mi verso es de un ciervo herido
Mijn vers is een gewond hert
Que busca en el monte amparo
dat bescherming zoekt op de berg
Guantanamera, guajira, Guantanamera

Cultivo una rosa blanca
Ik plant een witte roos
En julio como en enero
Zowel in juni als in januari
Para el amigo sincero
Voor de integere vriend
Que me da su mano franca
die me een eerlijke hand geeft
Guantanamera, guajira Guantanamera

Y para el cruel que me arranca
En woor de wrede
El corazon con que vivo
die het hart waarmee ik leef zou wegrukken
Cardo ni ortiga cultivo
Ik plant geen netels of distels
Cultivo la rosa blanca
Ik plant een witte roos
Guantanamera, guajira Guantanamera

Con los pobres de la tierra
Met de arme mensen op aarde
Quiero yo mi suerte echar
wil ik mijn lot delen
El arroyo de la sierra
De stroom van de bergen
Me complace más que el mar
heb ik liever dan de zee
Guantanamera, guajira Guantanamera

Geen opmerkingen: